*Justin* schreef op 28 september 2018 13:48:
[...]
Ik vind het niet sterk en de post daarvoor onsamenhangend. Ten eerste ben ik het totaal oneens met het beeld dat TomTom ineens een start-up zal zijn. TomTom is dan een combinatie van Tele Atlas (dat al tig jaar bestaat) met de traffic diensten en andere diensten die tomtom de afgelopen 10-15 jaar heeft ontwikkeld of heeft gekocht en uitgebouwd. Een bedrijf dat de markt kent en diverse deals en partnerships heeft.
Als je liever eenmalig een groot dividend wilt, dan kies je voor eenmalig geld en minder mogelijkheden voor groei investeringen. Shareholder value boven de belangen van de onderneming. Dat lijkt me niet gezond. Als je dan toch kiest voor zekerheid, dan heb ik liever dat TomTom zich helemaal verkoopt en dat alles uitkeert aan de aandeelhouders. Een beperkte aandelen inkoop voor een langdurige periode (jaarlijks terugkerend) ben ik wel voor. Dat verhoogt de EPS en steunt voor langere tijd het aandeel.
Overigens zie ik - als TT puur een automotive/enterprise bedrijf is - meer mogelijkheden om net als HERE partners toe te laten. Dat is ook een manier om tot een meer 'sure footing' te komen en een manier voor de founders om geleidelijk uit te stappen.
Het is dus ofwel Telematics verkopen en van dat geld acquisities doen die dichter tegen automotive aanzitten en cash genereren (EPS verhogen) of je verkoopt het bedrijf als geheel, maar dan in losse delen, omdat elk deel voor een ander type bedrijf interessant is (telematics is interessant voor telecom, mapping is interessant voor tech of automotive)