martinmartin schreef op 24 december 2018 17:10:
De markt reageert altijd op berichten.
Ook vandaag werden we weer getrakteerd door een reactie op de berichten van HERE en Tomtom.
De markt gaf een negatief signaal af richting Tomtom.
Momenteel resteert er nog een waarde van 1,7 miljard te verdelen in 1 euro kas(235 mio), 50 cent(115 mio) Consumer 3 euro TTT(700 mio) en 2,80 euro Maps(650 mio).
Met een daling van 3% vandaag blijkt eens te meer dat populistische uitspraken tegenwoordig meer gewicht in de schaal leggen dan de feiten.
Ik kan me vreselijk ergeren aan het feit, dat de uitspraak van Overbeek dat het gaat tussen Google en HERE en TT geen enkele rol speelt meer gewicht mee krijgt dan de uitspraken gedaan door HG waarin hij aangeeft dat Automotive stevig groeit maar dat de uiteindelijke uitkomst nog onzeker is.
Ik ben het met WIES eens dat Overbeek zich geen aperte leugens kan veroorloven bij zijn uitspraken maar wat zegt hij dan precies?
Tomtom speelt geen rol bij mapmaking voor SD(E)C het gaat tussen Google en HERE.
Er komt binnenkort een nieuwe participant binnen bij HERE niet zijnde een OEM.
Het zal moeilijk worden om de omzet van Automotive te laten groeien.
De omzet van Automotive bedraagt 835 mio in 2017 terwijl er ook melding wordt gemaakt van 70% van 1,1 miljard ofwel 770 mio.
De omzet van softwarelicenties en die van consumerupdates zullen sterker stijgen dan die van Automotive maar ook hier zal die stijging niet gemakkelijk zijn.
In de publieke opinie is het bericht van Overbeek opgepakt als de volledige teloorgang van Tomtom blijkend uit het koersverloop van Tomtom vandaag.
Indien je inzoomt op de uitspraken van Overbeek met in het achterhoofd dat hij zich geen pertinente leugens kan veroorloven blijven een aantal punten bij.
Ten eerste het verschil tussen 70% van de omzet bij Autofabrikanten ofwel 770 mio en de daarnaast aangehaalde 835 mio in Automotive.
Indien hij geen pertinente leugen verteld kan ik het verschil niet anders verklaren dan uit de omzet van automotive klanten die een update hebben aangeschaft op een door HERE geleverd dashbordproduct bij de OEMs.
Indien je daarnaast aanneemt dat gebruikers van Garmin eenzelfde bedrag hebben gespendeerd kom je voor Consumer bij Here uit op 130 mio( 2* 835-770).
Het omzetplaatje van HERE ziet er dan voor 2017 uit als volgt:
Consumer 130 mio, Licensing 200 mio en Automotive 770 mio totaal 1,1 miljard.
Bij TT zien we heel andere cijfers in 2017.
HERE heeft geen telematics-omzet en kan dus in de vergelijking worden weggelaten.
Dat geldt ook voor de hardware omzet bij Consumer ad 275 mio terwijl de automotive hardware omzet ad 45 mio onder Automotive gerangschikt kan worden en de C&S omzet ad 90 mio te vergelijken met de Consumenten omzet van HERE.
Vergelijking tussen HERE en TOMTOM op basis van 2017.
Totaal HERE 1,1 miljard Totaal Tomtom 465 mio ( 900 mio minus PND 275 minus TTT 160 mio).
Automotive HERE 770 mio Automotive Tomtom 235 mio (190 plus Autom HW 45).
Licensing HERE 200 mio Licensing Tomtom 140 mio.
Consumer HERE 130 mio Consumer Tomtom 90 mio.
Het verschil in Automotive is overduidelijk HERE heeft een 80% van de gezamenlijke omzet terwijl Tomtom het nog moet doen met 20%.
Daar staat tegenover dat Overbeek aangeeft dat de omzet van Automotive wel moet groeien maar dat dat niet zo makkelijk zal zijn terwijl HG aangeeft dat de omzet van Automotive bij Tomtom wel degelijk snel toeneemt.
NB Tomtom heeft de Automotive Hardware omzet op uitfaseren staan terwijl HERE daar nog het merendeel van haar omzet mee behaalt.
Overbeek geeft net als in vorige jaren aan dat de omzet bij Licensing en Consumer sterker zal stijgen dan bij Automotive.
Dat dit in vorige jaren niet is gelukt zegt niet veel over de kansen om dat in de komende jaren wel te realiseren. Feit is dat Google door haar tariefsverhogingen de deur naar omzetverhoging bij Licensing pontificaal heeft opengezet en daar zouden zowel HERE als Tomtom van moeten profiteren.
Vwb omzetstijging bij Consumer ben ik pessimistischer.
Zowel Tomtom als HERE heeft te maken met een uitfaserend product voor TT is dat de PND en voor HERE is dat de PND van Garmin en de oude meuk bij inbouw.
Indien een van de bedrijven nog serieus omzet weet te behalen uit Consumer dicht ik Tomtom een grotere kans toe vanwege hun veel betere traffic.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe toetreder in HERE zoals aangekondigt door Overbeek en nog meer naar de waarde die daarmee samenhangt.
Voor mij lijkt het er verdacht veel op dat BAD zo snel als mogelijk haar aandeel in HERE terug wil schroeven.
Here staat nu gewaardeerd tegen 3,5 miljard.
Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe intreder op dat nivo instapt.
Overbeek geeft aan dat Automotive nauwelijks zal groeien en heeft zijn hoop gevestigd op Licensing(Garmin) en Consumer als groeimotoren terwijl een groot gedeelte van Consumer afhankelijk is van uitfaserende markten( PNDs van Garmin en ingebouwde navigate bij OEMs).
Dan ziet het plaatje er bij Tomtom veel beter uit.
Automotive groeit de komende jaren fors.
Licensing kan zich net als HERE te goed doen aan datgene wat Google niet nodig lijkt te hebben, waarbij aanvullende licensingdeals bij verkoop van TTT en Consumer die omzet een extra boost kunnen geven.
Consumer C&S zal moeten bewijzen dat zij kunnen overleven.
Buiten deze vergelijking naar omzetten per BU speelt op de voorgrond mee dat Tomtom TTT wenst te verkopen tegen een beste prijs en op de achtergrond dat HERE 8000 werknemers heeft en Tomtom na verkoop TTT 4000.
HERE maakt ook in 2018 geen winst.
Zij trachten er alles aan te doen om de omzet op peil te houden en de verliezen niet te laten oplopen en dan zou dat bedrijf een waarde vertegenwoordigen van 3 a 3,5 miljard. Ik weiger dat te geloven.
Daartegenover staat de waarde van tomtom die volgens de beurskoers nu 1,7 miljard bedraagt waarvan 235 mio cash die af te vinken is.
De overige waardebepalingen staan niet in vergelijking tot wat je als genormaliseerde waarde zou mogen verwachten op basis van opbrengst- cq verdienmodel.
Consumer waardebepaling op basis van koers ad 115 mio staat niet in verhouding tot de aangetoonde daarmee te behalen winsten.
TT waardebepaling op basis van koers ad 700 mio staat niet in verhouding tot de genormaliseerde verkoopwaarde van 1,1 a 1,3 miljard.
Automotive en Enterprise waardebepaling op basis van koers ad 650 miljoen terwijl er een nieuwe toetreder gereed zou staan om in HERE te stappen tegen ???.