Beperktedijkbewaking schreef op 29 juni 2019 12:59:
[...]
Ja. Na een lange inleiding over de oude kaarten van de VOC en een tentoonstelling daarover in het Paleis op de Dam, gaat het FD zo verder:
"Dankzij het Amsterdamse bedrijf TomTom is de hoofdstad ook in onze tijd weer een grootmacht in de cartografie. Het bedrijf bracht met zijn tomtommetjes de digitale navigatie in de auto naar de massa. Nu werkt TomTom aan een zogeheten High Definition-kaart: een kaart die met behulp van sensoren en lasers live wordt opgebouwd en zelfrijdende auto's de weg gaat wijzen.
Alain De Taeye, bestuurder bij TomTom, was misschien wel de eerste persoon ter wereld die kaarten digitaliseerde, met zijn in de jaren tachtig opgerichte bedrijf I&M, dat later werd overgenomen door het Nederlandse Tele Atlas, dat in 2008 weer werd opgeslokt door TomTom.
De Taeye bouwde kaarten voor krantenuitgevers: '... Onze kaarten moesten helpen om de routes van de vrachtwagens naar de distributiepunten zo efficiënt mogelijk te plannen.'
Al eind jaren tachtig had Tele Atlas auto's door Nederland rijden die met wielsensoren en camera's informatie verzamelden voor de digitale kaart. ... Dat ging niet met de compacte autootjes die nu door de straten rijden, maar met flinke busjes. 'Daar zat meer dan 1000 kilo elektronica in, ... en alle beelden werden opgenomen op tape'.
TomTom brengt momenteel wekelijks een nieuwe kaart uit en dat moet binnen afzienbare tijd dagelijks worden en 'op een dag' zal de kaart continu worden bijgewerkt. ... De informatie wordt verzameld door de auto's met hun camera's en lasers te laten rondrijden (in industrie-jargon heet zo'n camera een 'ladybug'), maar ook door de honderden miljoenen iPhones, tomtommetjes en navigatiesystemen in auto's. Bewegen er bijvoorbeeld ineens heel veel 'puntjes' op een plek die niet strookt met de bestaande kaart, dan is dat een teken dat daar een situatie op de weg is veranderd. De kaart van Amsterdam is in 20 minuten op te bouwen door de reizende iPhone-gebruikers en autorijders.
In 2020 komen de eerste auto's op de markt die zijn voorzien van een High Definition-kaart van TomTom: een kaart die met behulp van in de auto verzamelde data wordt gebouwd en waarmee de auto zelfstandig kan rijden.
De kaart lijkt in niets meer op de werken van Blaeu, en ook voor de moderne mens is het al moeilijk zich ermee te oriënteren: de 'kaart' bestaat uit strepen (de rijweg) tussen felgekleurde puntjes en blokjes waar met enige goede wil gebouwen, lantaarnpalen en verkeersborden uit te destilleren zijn.
'Deze kaart is niet meer gebouwd voor mensen, maar voor een machine', verklaart Willem Strijbosch de abstracte vormgeving van de kaart. Strijbosch staat bij TomTom aan het hoofd van de divisie Autonomous Driving, waar aan de kaart voor zelfrijdende auto's wordt gebouwd. 'De informatie die de lasersystemen en andere sensoren verzamelen zijn veel gedetailleerder dan je ziet, maar er wordt een soort abstract stripverhaal gemaakt om een balans te hebben tussen wat de auto aan data kan verwerken en wat nodig is om veilig te rijden.'
Hij verwacht zelfs dat de kaarten uiteindelijk helemaal uit het zicht van de gebruiker gaan verdwijnen. 'Auto's zullen waarschijnlijk nog een hele tijd een kaart blijven weergeven, maar vooral ter geruststelling van de mensen achter het stuur. Maar op een dag is dat echt niet meer nodig.'"