*JustMe* schreef op 30 juli 2021 14:49:
Wat zouden jullie ervan vinden als TomTom de hele Consumer hardware tak zou afstoten of opdoeken? Dus nog wel maps en apps en traffic aan particulieren maar geen PND meer.
Plaatje
ibb.co/9nj2LRBZoals je in het plaatje ziet zou dat ongeveer 14% omzet schelen. (Je moet naar rechter taart kijken niet naar linker, want apps en dergelijke blijven). 12% zelfs vanwege automotive hardware dat onder consumer wordt gerapporteerd. Het restantje Consumer kun je bij licensing onderbrengen en het stukje automotive hardware bij Automotive.
TomTom is dan een puur content en services bedrijf met een groei van 15% per jaar (minimaal, gezien de trend van ADAS) en laat wel éénmalig een veer van 12% omzet, wat echter wordt gecompenseerd door de consumer divisie op te doeken of verkopen inclusief de daarmee gemoeide kosten.
Geen idee of dit scenario uitkomt, je zou ook 3 producten in de lucht kunnen houden: 1x auto, 1x motor en 1x truck navigatie (laatste twee zijn niches die het nog wel goed doen) met minimale inspanningen.
Maar ik zie zo’n restructuring niet als denkbeeldig binnen nu en 2 jaar. TomTom geeft ook geen outlook voor Consumer, alleen voor de Enterprise (licentie) en Automotive tak een outlook van 550 miljoen omzet en 10% free cashflow per 2023. Of je daar in 2023 ook nog een Consumer omzet bij moet rekenen of niet is niet bekend.
Qua resultaat zal het niet veel uitmaken. Door Corona en winkelsluitingen was de omzet Consumer afgelopen jaar al door de helft gegaan. Indien je het behoudt zal het niet echt verder krimpen (door vergelijkingsbasis met een jaar waarin weinig werd gewinkeld en auto gereden) maar misschien heeft Covid ook het afstoten van Consumer wel versneld.
Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan zouden kijken. Positief / negatief.