*JustMe* schreef op 21 december 2021 18:22:
Toen ik na de zomer zei dat ik de kans 99% inschatte dat TomTom Volkswagen zou binnenhalen en met CARIAD werken kreeg ik wat virtuele gier karren over me heen. Om drie redenen een belangrijke deal.
Geld Het gaat om serieus volume en serieus geld. De omvang van deals wordt steeds groter door platform aanpak door autofabrikanten, die uniformeren over alle modellen en merken heen.
Prestige en marktpositie Dit zal in de automotive markt en in Duitsland niet onopgemerkt blijven. Het is een heel sterke endorsement, een teken van vertrouwen voor grote global deals. Het geeft ook vertrouwen in de financiële situatie van TomTom: schuldenvrij en 1,8 miljard aan orders zonder deze van Volkswagen meegerekend. Je kunt met TomTom zonder zorgen zakendoen. En dan speelt ook HERE nog mee, waarmee je juist wel zorgen hebt in samenwerking, er is geen zekerheid over hun financien en over toekomstig eigenaarschap. Stel je voor dat TT deels eigendom was van Volkswagen en vervolgens gaan ze voor de navigatie engine en andere zaken naar HERE toe. Dan zou men toch echt zeggen hier: daar is iets goed mis. Dit is een deal die tegen de stroom in is gewonnen, namelijk bij een HERE aandeelhouder. Laat staan hoe sterk de TomTom propositie is bij klanten waar je niet tegen de stroom in bent, maar misschien juist een streepje voor hebt, omdat je onafhankelijk bent.
CompetentiesHet ontkracht het beeld dat autofabrikanten allerlei dingen wel zelf kunnen. CARIAD blies hoog van de toren, maar heeft toch echt partners nodig en gaat ook HD maps niet zelf van de grond krijgen.