JustRevisited schreef op 17 oktober 2023 09:37:
[...]
Dit is wat TT zei over jouw vraag
For us, the biggest driver for growth is take rates. It's not so much car sales because EUR1 million extra or EUR 1 million low for total market share doesn't have that much of an effect. It's more the adoption rates. And if you look at the adoption rate where we are today, it is take rates, it's roughly 40%. We think it can double by the end of this decade.
And there are two drivers to drive that growth, one is EV adoption because we see that with EV cars there's almost a one-on-one correlation with taking navigation in built. And the other one is self-driving features and safety features.
What we communicated, for example, last year with our customer Hyundai, who has decided to -- due to the requirements and safety, they have decided to go fully in navigation and insert navigation no longer as an option when they sell a car, but as a standard feature. So the biggest driver for our Automotive revenue is take rates and not so much the fluctuations in car sales.
De take rates zijn dus 40% voor het geheel en 100% onder electrische voertuigen (vanwege laadpaal routes). Naarmate het aandeel elektrische auto’s stijgt, verwacht tomtom op 80% take rates uit te komen.
De totale autoverkopen wereldwijd, een miljoen meer of minder heeft volgens TomTom amper impact. Wat wel impact heeft is ‘self driving features’ verkopen.
De grootste drivers zijn dus in volgorde van belang
1) toename Ev en daarmee take rates
2) auto’s die geavanceerder worden
3) dan pas de automarkt
ING verlaagde haar advies naar 7,00 euro hold op basis van punt 3 (een *mogelijk* wat afkoelende automarkt) terwijl Taco Titulaer aan analisten vertelde dat een miljoen meer of minder autoverkopen niet echt uitmaakt, maar vooral EV en upsellen van nieuwe technologie.