pwijsneus schreef op 29 december 2023 13:31:
- Purpose: TomTom’s goal is to reduce its share capital. As such, the company intends to cancel all shares purchased as part of the program, subject to shareholder approval.
- Amount: A maximum amount of €50 million has been allocated for this program.
- Duration: The program will commence on 30 October 2023 and will run for a maximum duration of 12 months.
- Framework: TomTom aims to repurchase approximately 7% of ordinary shares, in accordance with the authorization provided by the General Meeting on 14 April 2023 to repurchase shares up to a limit of 10%.
TomTom has entered into a non-discretionary arrangement with a financial intermediary to conduct the share buyback.
Nieuws van gisteren na-beurs:
- TomTom (TOM2), today announced the opening of a Second Trading Line (STL) to execute its earlier announced €50 million share buyback program.
- Trading on the STL is intended to become available from 8 January 2024 onward.
- The STL is open for shareholders who were, before the start of the share buyback program on 30 October 2023, holding at least 5% of the outstanding share capital.
- On any trading day, up to a maximum of 75,000 shares will be purchased via the STL.
ABN AMRO acts as broker for the STL.
-------------------------------
OK, dus aandeelhouders met belang boven de 5% wordt de mogelijkheid geboden om via de second trading line - buiten de reguliere handel om - elke dag maximaal 75K stukken te verhandelen voor een gemiddelde dagprijs + 0,5%
Aandeelhouders met belang boven 5% zijn:
Teslin Participaties Coöperatief U.A. 5,01%
J.H.H. de Mol 5,10%
Founders:
Founder - Harold Goddijn 11,70%
Founder - Corinne Vigreux-Goddijn 11,30%
Founder - Peter-Frans Pauwels 11,10%
Founder - Pieter Geelen 10,70%
J.H.H. de Mol heeft zijn belang genomen in 2015, toen stond het aandeel nog zo'n 25% hoger als vandaag. Teslin Participaties staat ook onder water. Voor beide aandeelhouders zie ik geen voordeel om hun stukken aan te bieden via de STL. Maar verbeter me vooral als ik het verkeerd zie.
Het doel van TomTom is om het totale aantal aandelen te reduceren, het liefst rond de 7%. Als de founders hun belang onveranderd laten, zal hun deelname van nu 44,8% na het buybackprogramma oplopen tot 49%.
Als we het eens zijn dat handelen via de STL voor Teslin en de Mol niet interessant zijn, houden we alleen de founders nog over.
Welke voor- en nadelen zitten er voor de founders aan de STL:
- Door buiten de beurs om te handelen verstoor je de "normale" marktwerking niet. Elke dag kunnen de 4 founders 75 stukken aanbieden voor een dagprijs + 0,5% zonder dat het koersverloop van de normale handel daarmee verstoord wordt. Dit is gunstig om naar de 7% uit te komen.
- Indien TomTom besluit na dit inkoopprogramma, nog een inkoopprogramma op te starten, voor treasury shares, of wat dan ook, dan schiet het belang van de founders meteen over de 50%. Ze kunnen dus ook hun belang gelijk houden, en bied de STL de mogelijkheid om wat af te romen, zonder dat de doelen (uitkopen ~7% uitstaande aandelen) van TomTom daarmee geschaad worden.
Om met 50 miljoen euro de 7% uitstaande aandelen uit de markt te kopen, betekend dit een koers van EUR 5,40. Dat gaan we hopelijk niet meer halen, of de Q4, FY en outlook moeten wel heel erg negatief zijn. Hierbij zou je de gedachte kunnen hebben dat ook hier mee gestuurd zou kunnen worden, maar daar gaan we maar even niet van uit.
Wat mij overigens wel verbaasd, is dat partijen met een shortpositie geen enkele moeite hebben met het dumpen van stukken, ik mag aannemen via de reguliere handel.
27 Dec 2023 Citadel Advisors 0.50%
22 Dec 2023 Marshall Wace 0.50%
6 Nov 2023 Franklin Templeton Investment Management 0.53%
18 Dec 2023 Otus Capital Management 0.90%
8 Dec 2023 J.P. Morgan Asset Management 2.25%
Totale shortpositie 4,68%. Dat zijn 6.194.760 aandelen.
Hoe komen Citadel, Marshall, Franklin, Otus en JP Morgan aan 6.194.760 aandelen, als het voor het inkoopprogramma van TomTom al lastig is om stukken te verkrijgen?! Die heb ik nog niet helemaal.