andres25 schreef op 31 oktober 2011 13:23:
Ik ben weer terug na een weekje vakantie in la douce France. De kwartaalcijfers geven de burger moed., en passen aardig in mijn lijn inzake ontwikkeling van kastjes naar datadiensten en de impact daarvan op de gross margin.
Maar nu de actualiteit.
Ik denk dat het bericht bij 9to5mac over de overname van C3 door Apple belangrijker is dan velen denken. En wel om de volgende redenen:
-het bericht maakt vooral aan eenieder duidelijk dat Apple echt bezig is met zijn eigen geavanceerde MAPsoplossing. Ontbrekend element is welk kaartenbasis daarin gebruikt gaat worden (los van Google maps)
- Apple zal , nu duidelijk is dat een eigen navigatie eraan zit te komen, nu snel duidelijk moeten hoe die eruit gaat zien. En dan vooral duidelijk moeten maken dat die ook beschikbaar komt voor de Iphone 4S. Apple zal namelijk niet willen dat potentiele kopers uit onzekerheid hierover een aankoop uitstellen om te wachten op de iphone 5. En duidelijkheid betekent of ze om Google Maps heengaan , en wat daarvoor dan in de plaats komt. (trouwens het contract van Teleatlas met Google heeft ook niet het eeuwige leven; bij mijn weten voor 5 jaar afgesloten met looptijd tot medio 2013). Let op : ik zeg niet dat het Tomtom wordt , maar wel dat Apple in een tijdsklem komt te zitten die snelle duidelijkheid logisch maakt
- China is voor de groei van Apple een wezenlijke markt (zie ontwikkeling verkopen naar geografische regio . En gezien het bijgaande bericht hebben ze daar problemen
popherald.com/iphone-5-without-google... Apple zal die snel willen oplossen om geen vertraging te krijgen in de markt . Dus een goede kaartbasis buiten google maps wordt daarvoor snel noodzakelijk (kan niet wachten op iphone 5; anders negatief effect op verkopen en imago).
En als Apple een eigen kaartenbasis wil via Teleatlas, wat betekent het in dat geval.
Vanuit bovenstaande betekent het niet zonder meer een overname van Tomtom, wat velen op dit forum hopen. Punt bij Apple is namelijk niet dat ze het geld niet hebben of niet relatief veel zouden willen betalen. Apple heeft nooit zo gekeken naar wat iets kost, maar wat iets toevoegt of oplevert. En de recente referentiecases zijn wat dit betreft geen hinderpaal ; Intel betaalde voor Telmap 10x de omzet !
Nee , veel belangrijker is de snelheid en zekerheid van een deal. Apple kan zich namelijk geen slepende strijd veroorloven als ze snel een zet doet in de kaartenwereld. Een biedingsstrijd met bijv . Google om Tomtom is desastreus vanuit het belang van Apple . Apple laat daarmee zijn kaarten zien (dat ze een eigen kaartenbasis moeten hebben). En d e kans op naast het net vissen leidt tot niet tot oplossen van marktonzekerheid, maar tot vergroting ervan.
Een eventuele overname kan op alleen snel op de volgende manier:
- Apple verleidt Google tot het doen van een eerste zet/ bod. Zodat Apple er met een zodanig knock-out bod overheen kan dat Goddijn die als een niet te passeren deal kan verkopen. Voordeel in d e situatie met Tomtom is dat Goddijn c.s. een groot belang
Als Apple als eerste komt dan bestaat het risico dat een concurrent d ekoers boven het bod tilt en gaat vertragen. Dat is vanuit Apples positie m.i. een vreselijk persectief
Een veilig alternatief voor Apple s de volgend e. Er wordt met Tomtom een knockoutdeal gesloten die alleen betrekking heeft op Teleatlas. Die kan als ie erg goed is door Goddijn altijd afgeschermd worden tegen andere geinteresseerden met argumenten van bedrijfsbelang etc. Daar kunnen ze dan niet bijkomen via de beurskoers.
Of het gebeurt weet ik niet . Tomtom kan ook prima zelfstandig verder zoals eerder aangegeven.
Maar vanuit Apple geredeneerd zijn dit m.i. reële argumenten.