rookgordijn schreef op 13 februari 2014 20:49:
[...]
Beste Q3. Ik kan een groot deel van je vragen al beantwoorden. Onder andere vanuit de conference call. De vraag is dus of TomTom bepaalde informatie niet geeft, of dat ze dat al lang gedaan hebben.
files.shareholder.com/downloads/TOMTO...Mijn tekst is cursief
1. Verrassende outlook 2014 die zorgt voor een zeer sterke koersdaling:- WPA 0,20 wordt fors gedrukt door een investering van 100 miljoen in 2014; deels in nieuwe automotive contracten en deels in de versnelde ontwikkeling van 50 miljoen? in real-time kaartenplatform; waarom is hier niet duidelijk en in een eerder stadium over gecommuniceerd zodat dit niet als een verrassing komt voor beleggers? (nu kwam dit uit een vraag van een analist
Bij die meer dan 100 miljoen gaat het om kapitaal uitgaven (capex) en niet om operationele uitgaven. Dit betekent dat de capex in geld wordt uitgegeven en daarna per jaar wordt afgeschreven. Vorig jaar was de capex 85 miljoen. Dus het gaat om een capex toename van ongeveer 20 miljoen. Stel dat die in 5 jaar worden afgeschreven, dan zou het dus om 4 miljoen per jaar gaan. En dus niet 100!
Het klopt inderdaad dat het deels in nieuwe toekomstige automotive contracten is. Zoals PSA waar in 2014 voor wordt gewerkt en die auto's rollen 2015 van de band. Dus inderdaad gaan daar wat kosten voor de baten uit.
Overigens is er nog een andere reden gegeven van de hogere capex, namelijk overnames. In de capex van 2013 zaten twee overnames. In Spanje en in Zuid-Afrika. Er zullen in 2014 ook overnames komen, ik denk wel meer dan eentje. Deze zijn allen binnen business solutions. In de link is te vinden wat voor overname criteria ze stellenb.
2. Verrassende extra kosten van 10-15 miljoen in Q4 (marketing expenses) zonder dat daar extra omzet tegenover staat.Dit viel mij ook op. Maar is nu wel te verklaren. De extra marketing is gegaan naar marketing over de sporthorloges. En die hebben het ook goed gedaan. Verdubbeling van omzet naar tientallen miljoenen. Is eigenlijk meer dan ik verwachtte. Dus de marketing heeft zijn werk toch wel gedaan. De daling in omzet zat echter in de PND in de VS. Zowel door marktkrimp, maar ook door forse krimp marktaandeel. Nu krijgen de VS in maart de nieuwe producten en ik denk dat ze het vierde kwartaal gewoon hebben laten lopen en de retailers het oude assortiment hebben laten opmaken.
Vergeet niet dat wat TomTom rapporteert gaat om verkopen aan retailers, ongeacht of consumenten die al gekocht hebben. De vraag is of retailers op dit moment wel TomTom producten willen afnemen die over twee maanden tot het oude assortiment behoren. De oude TomTom's worden namelijk erg moeilijk verkoopbaar als ze naast de nieuwe liggen. Zeker als de nieuwe een onbeperkt verkeersinfo abonnement hebben, terwijl je bij de oude versie jaarlijks abonnementsgeld betaalt. Kortom: de overgang naar nieuwe producten betekent ook een overgangsperiode (Q4 en Q1) waarin oude producten worden uitgefaseerd 3. Aanpakken onderwaardering (zoals toegezegd door Goddijn)[b]
-niets meer van vernomen sindsdien
-waarom geen afslitsing van business solutions (zie peer fleetmatics die 60 X WPA noteert als USA-marktleider + dan is 30 X WPA voor de Europese marktleider een haalbare afsplitsing; wat is de wpa 2014 voor dit onderdeel?)
[b]4. waardering TomTom-kaartendatabase (114 landen)is 382 miljoen; impairment-assessment is noodzakelijk gezien Nokia waardering in september 2013 die 3,219 miljard aan waarde toekent voor een vergelijkbare kaartendatabase; de kaartendatabase van 1 land, China, wordt sinds 10 februari 2014 door Alibaba gewaardeerd op 1,18 miljard euro.-aanschaf in 2008 voor 2,9 miljard en vanaf 2009 afgeboekt naar 382 miljoen ivm verminderde economische vooruitzichten; die zijn inmiddels weer positiever aan het worden en daarnaast zijn er 2 nieuwe massamarkten die tot ontwikkeling komen (connected-car en smartphone)
Ik denk dat een IPO van bus sol best interessant kan zijn. Maar waarom niet dit jaar door middel van organische groei en overnames nog groter worden (nu marktleider Europa). Dan worden de schaalvoordelen nog groter. En de baten bij de IPO ook. Of je geniet gewoon zelf de baten.5. delisting door grootaandeelhouders-serieuze geruchten in de media geweest
-is nooit door bestuur/grootaandeelhouders ontkend; nu medio 2013 Dasym van Frank Botman het TomTom-belang van Delta-Lloyd Cyrte heeft overgenomen en daarbij melding is gemaakt dat deze overdracht heeft plaatsgevonden omdat Dasym zich richt op private-equity en Cyrte op beursgenoeerde ondernemingen (was de motivatie van Delta-Lloyd)
-in het persbericht wordt teven de structuur van de beschermingswal aangepast en op afstand geplaatst (opvallend momnet; lijkt meer juridisch dan dat ie ook daadwerkelijk autonoom functioneert; lijkt eerder bedoeld om de overige aandeelhouders buitenspel te zetten bij een rechtsgang over een onafhankelijke fairness opinion bij een eventuele delisting/verkoop)
Tja, waarom weer die delisting opspelen? Omdat de outlook laag was of omdat er twee toezichthouders weg zijn gegaan en vervangen? Ik weet het niet hoor. Wel interessant wat je zegt over die beschermingswal. Die is in handen van de commissarissen en niet van het bestuur (Goddijn en co). Dus wel interessant hoe de nieuwe commissarissen daar in zullen zitten, mocht zo'n situatie zich voordoen.
Sorry, maar heb hopelijk zondag wat meer tijd. Wellicht kunnen andere deze punten onderyussen aanvullen en van detaillering voorzien (detailinfo uit transcripten, persberichten, cijfers etc.). Ik zal mijn punten ook even in het TomTom Collectief melden om daar af te stemmen. Dan kunnen we vervolgens bekijken wat wijsheid is qua benadering.
BWel kunnen we alvast actie ondernemen naar de AFM om de vreemde gang van zaken te laten onderzoeken (melding vermeend marktmisbruik/voorkennis). Met name de opbouw van shortposities in december, de vreemde en onverwachte outlook 2014 die de koers heeft doen kelderen en nu het feit dat Cadian weer aan het afbouwen gaat.
Lijkt mij allemaal TE TOEVALLIG en het lijkt wel of zij voorkennis hebben of mogelijk zelfs in opdracht handelen. Mogelijk is er info gelekt? [tekst verwijderd vanwege max aantal karakters]
Short posities worden continu opgebouwd en weer afgebouwd. Ze zijn ook opgebouwd in tijden dat de koers steeg. Dus ik denk dat het helemaal niet iets is om achter te zoeken. Er zijn ook net zo goed long partijen bij gekomen. Dus ik zie niet zo goed wat hier "TE TOEVALLIG" aan is. Het is ook niet echt een vraag die je stelt, het is meer een soort suggestie die je doet. Ik zou het beperken tot vragen. CDe journalisten/analisten die fout zitten/onzin verkondigen kunnen we 1 op 1 benaderen. Beetje opvoeden kan geen kwaad zodat ze de volgende keer goed nadenken over hun veelal uiterst discutabele berichtgeving. De journalisten van RTLZ moet je sowieso ook even in je lijstje opnemen want die verkondigen ook de grootst mogelijke onzin en laten die idioten van Theodoor Gilissen aan het woord.
Vind het echt vreemd om analisten aan te spreken op een mening alleen omdat die jou niet welgevallig is en daarmee niet in lijn met je belang. Kijk, ik vind het ook weleens jammer hoor. Maar dan moet TomTom maar betere outlooks en cijfers presenteren. Overigens was 2013 best goed, vooral qua cash. Dus ze kunnen het zeker wel.Succes en bedankt alvast voor iedereen die een steentje wil bijdragen aan deze actie.