Fredtt schreef op 15 mei 2014 19:34:
do 15 mei 2014, 18:30
´Producten slechter dan die van Google´
'Toenadering TomTom tot Apple kansloos'
Van onze financiële redactie
AMSTERDAM -
De nieuwe toenadering tot Apple door TomTom-topman Harold Goddijn is vrijwel kansloos. Hooguit de kaarten van het Nederlandse navigatiebedrijf zijn relevant voor de Amerikanen, aldus analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen.
TomTom-topman Harold Goddijn.
Foto: Dijkstra bv
,,Het is erg jammer, maar de producten van TomTom zijn gewoon heel veel slechter, afgezet tegen die van Google. Bij Google kun je bijvoorbeeld met enkele steekwoorden al een adres krijgen, bij TomTom heb je vrijwel altijd eerst het adres nodig voordat je weg kunt. Daarmee gaat TomTom het niet redden'', stelt Versteeg.
De koers bewoog donderdag nauwelijks op de uitlatingen van Goddijn.
De Amerikanen hebben geen haast om TomTom over te nemen, een van de scenario's die al langer in de markt rondgaan, zegt de analist met een koersdoel van €2. ,,Ze kunnen wachten, het kopen en alleen de digitale kaart-ontwikkeling eruit tillen. Aan de rest heeft Apple noch een andere partij heel veel.''
TomTom heeft wel een sterke positie bij de ingebouwde navigatie in auto's, terwijl inkomsten uit de losse kastjes verdwijnen. TomTom levert al grafische navigatiekaarten aan Apple voor de smartphones. Die plaatst Apple via zijn CarPlay-project, dat de iPhone verbindt met de auto, bij een kleine twintig autofabrikanten waaronder Mercedes Benz, BMW, Ford, GM en Toyota.
'Inferieur'
,,Het probleem is telkens dat de kaarten inferieur blijken te zijn. Lang dacht ook ik bijvoorbeeld dat TomTom met real time navigatie een marktvoordeel had'', zegt Versteeg, ,,maar dat bleek geen rocket science voor andere partijen. De kaart is daarbij te duur voor wat je krijgt.''
Apple laat iPhone-gebruikers actief bijdragen aan betere digitale kaarten. Ze kunnen fouten rechtstreeks doorgeven. TomTom ziet ook nieuwe toepassingen voor de locatiegegevens uit de smartphones. Versteeg: ,,Maar dat staat bij elkaar totaal niet in verhouding tot het grote netwerk dat Google heeft opgezet, daarin heeft Google met 80% marktaandeel de dominante positie in handen.''
TomTom-topman Harold Goddijn liet gisteren in een interview met De Telegraaf weten dat ondanks de gedaalde vraag naar deze apparatuur hij doorgaat met de losse navigatiekastjes. „Want de daling vlakt af”, aldus Goddijn, die een nieuwe periode van expansie in vooral China ziet naderen. Met fleetmanagement is TomTom de grootste en daar liggen ook nog veel mogelijkheden tot groei, stelde hij.