xynix schreef op 23 september 2014 12:14:
PWijsneus, ik zie TTT eigenlijk als ideale proeftuin voor nieuwe technologieën die in het zakelijk segment kunnen worden ontwikkeld. Omdat daar veel meer "terugverdienkracht" in minder handen is gebundeld. Vervolgens kunnen die technologieën worden uitgerold in het consumentensegment. Misschien een wat kromme vergelijking, maar een beetje zoals de Formule 1 werkt voor de automobiel-industrie.
De API-communicatie van die Bridges heeft straks vast zeer zinvolle toepassingen in een 2-way connected consumentensegment om maar eens een voorbeeld te noemen. Denk maar eens aan het vooraf nemen van een "lease" op een parkeerplaats voor een bepaalde tijd, die pas gealloceerd wordt als je daadwerkelijk in de buurt van je eindbestemming komt. Allemaal op basis van gecentraliseerde logica.
Iets soortgelijks zou kunnen gelden voor "profiled" realtime maps (dus andere realtime maps voor vrachtwagens, bussen, taxi's dan voor "de consument"), die later zouden leiden tot centraal aangestuurde knelpunt oplossing door het verkeer in "cohorten" over alternatieve routes te leiden. Of die extra brandstofbesparing die ze met Mercedes hebben gepionierd, door rekening te houden met hoogteverschillen in de routes.
Maar om die potentie te ontsluiten moeten wel alle segmenten binnen TomTom willen samenwerken met elkaar.
Daarnaast levert TTT een niet te versmaden vloot aan "probes" op, van de allerbeste kwaliteit (want gekoppeld aan sensoren), die ook nog eens een ideale "uptime" hebben. Als daar ook nog eens road-camera's aan gekoppeld zouden worden (denk ook aan verzekeringen!) zouden ze een camera-wagenpark krijgen waar HERE alleen maar van zou kunnen dromen.
Dus ik denk dat die synergie er in potentie is. Maar of die daadwerkelijk wordt ontsloten op dit moment is de vraag. Voor mij oogt het alsof TTT daar in Leipzig lekker hun ding zitten te doen en dat de rest van TomTom ze geen bal interesseert.