*Justin* schreef op 3 juni 2015 22:19:
[...]
Je hebt voor een deel gelijk, als er geen verkoop komt van Nokia HERE, dan komt de waardering weer terug op een wat koelere berekening van de winst per aandeel of de vrije cashflow of welke methoden men ook gebruikt. In dat geval zal de koers van het aandeel TomTom waarschijnlijk wel dalen.
Maar nu serieus.
Hoe groot denk je zelf dat de kans is dat er na DRIE biedingsrondes doodleuk door Nokia gezegd wordt dat de verkoop toch niet doorgaat??? Ik denk heel erg klein.
En mocht dat gebeuren, dan is er echter wel sowieso iets veranderd. Er is al iets gebeurd dat onomkeerbaar is, het is nu namelijk bekend dat:
a) Nokia niet echt zit te wachten op het bezit van haar HERE divisie, omdat ze zich wil focussen op networks.
b) Dat als gevolg daarvan de investeringen in Nokia HERE beperkt zijn
c) Dat als gevolg daarvan TomTom haar voorsprong kan nemen
d) Dat de autofabrikanten TomTom als een meer betrouwbare partner gaan zien, omdat je nooit weet of HERE later alsnog verkocht wordt en omdat je niet zeker weet of ze wel echt voldoende investeren in belangrijke toekomstzaken
e) Dat je nu al ziet dat een analist zegt dat TomTom de leiding begint over te nemen van Nokia HERE. Dat was een jaar of twee geleden ondenkbaar. Een paar mensen hier zei het (en kwam in aanvaring met Bart1805 daarover) maar verder niemand. Dat is toch een dikke pluim voor dit forum! Op een uitzondering na komen zowat alle er nu een beetje achteraan.
Er zal dus sowieso een positief effect overblijven.
By the way: er zitten in jouw tekst ook aannames:
- Je tovert zelf ook ergens een 36 cent toekomstige WPA vandaan. Ik denk zelf dat deze veel hoger zal worden, alleen al vanwege het orderboek in automotive.
- OEM's betalen niet een all-in fee aan TomTom. Alle componenten, maps, traffic, cloud, navigatie software hebben een losse prijs. Waarvoor per auto wordt betaald. Dat is een gegeven. Uiteraard kan een grote autofabrikant onderhandelen over prijs. Maar de wijze waarop tarieven zijn opgebouwd zijn wel zo. Dit is door de CFO van TomTom bevestigd.
- De markt bepaalt inderdaad, maar dat is meer een tegeltje dan dat het echt iets zegt. Regen is nat. Zoiets.