harrysnel schreef op 20 september 2016 11:19:
[...]
30 juni koersdoel van E12,25 naar E9
"Dit betekent volgens Den Drijver dat de stijging van het bedrijfsresultaat (EBIT) in 2016 en de twee daarop volgende jaren "veel gematigder" zal zijn dan aanvankelijk aangenomen. Voor dit jaar rekent de analist op een bedrijfsresultaat van 9,2 miljoen euro, waar dit eerst nog 39,7 miljoen euro was. Voor 2017 en 2018 mikt de marktvorser op respectievelijk 27,4 en 43,7 miljoen euro, waar dit 78,4 en 114,0 miljoen euro was..."5 september besluit deze meneer dat hij toch maar de Peugeot Telematics deal zal opnemen in zijn model en haalt hij wat andere "foutjes" uit zijn spreadsheet:
"(ABM FN-Dow Jones) NIBC Markets heeft het koersdoel op TomTom maandag verhoogd van 9,00 naar 10,00 euro bij een ongewijzig koopadvies.
Analist Martijn den Drijver verhoogde het koersdoel met een euro vanwege bijgestelde ramingen..."En nu komt de man die het nodig vond om met een rammelend rapport eind juni, 1 dag voor stilte periode, de koers van E7,11 een euro lager te zetten gisteren al met een verhaal over Subaru en vandaag over komende orders op de autoshow + update orderboek.
Hij is erg druk, past voortdurend zijn ramingen aan, verlegt zijn focus van lange termijn naar korte termijn en weer terug naar lange termijn, wijzigt zijn koersdoel van E15 naar E12,25 naar E9 naar E10........in het "normale" leven noemen ze dit gedrag bipolair. Hier is het niet zozeer een stoornis vermoed ik maar een rol die hij speelt. Zoals ik eerder denk gezien te hebben van deze topper bij Docdata. Advies als instrument om de koers hoger/lager te zetten en het begeleidend commentaar is bedoeld voor de psyche van "de belegger".
Hij kiest ervoor om zijn commentaar van gisteren en vandaag breed onder de aandacht te brengen. Waarom? Ik denk om zijn straatje schoon te vegen. De streek die hij geleverd heeft in juni met rommelig rapport met koersdoelverlaging en korte termijn focus was niet goed voor zijn reputatie. Natuurlijk kan een analist zijn koersdoel verlagen maar als daarvoor een korte termijn focus op EBIT 2016-2018 de onderbouwing is
nadat je daarvoor enthousiast was over de langere termijn (het winnen van deals >E100mln) verlies je als analist voor mij alle geloofwaardigheid.
Nu hebben we na dit m.i. merkwaardige advies van eind juni dus gezien: koersdoelverhoging van E9 naar E10, een bericht gisteren dat Den Drijver een deal met Subaru verwacht en vandaag dat hij denkt dat TT met nieuwe deals komt op autoshow en update orderboek.
Een huisanalist die met TT op Roadshow gaat "
vermoedt" dit niet maar "
weet" dit. Als de vermoedens van Den Drijver correct blijken te zijn dan is dat goed voor zijn imago als serieus analist en hij komt door vooruitblik op autoshow meerdere malen in het nieuws met een positief verhaal over TomTom. Straatje schoonvegen.
Speculatie mijnerzijds: Den Drijver komt na autoshow met een analyse dat TomTom idd deals aan het winnen is en dat is goed voor de lange termijn. Vervolgens wijst hij erop dat beleggers nog geduld moeten hebben voordat dit in de cijfers vertaald gaat worden. Daarna exitbod van oprichters/eigenaren en derde partij + commentaar van den Drijver dat het een aantrekkelijk bod is van x% boven zijn koersdoel.
Heel kort samengevat komt het er dan op neer:
- Den Drijver zat te hoog met koersdoel om een exit op bv E12 te kunnen toejuichen.
- Hij verlaagt van E15 naar E9 door focus te verleggen naar korte termijn.
- Koers daalt tot E6 laag (met dank aan Barclays/Haitong en beurssentiment).
- Den Drijver verhoogt naar E10 en komt met vooruitblik op deals om geloofwaardigheid terug te winnen en de schijn van belangenverstrengeling dat hij samen met IR/Management toewerkt naar goedkope exit tegen te gaan.
- Komt er nu bod van E12 kan Den Drijver dat toejuichen obv koersdoel en lange termijn/korte termijn verhaal over kansen/bedreigingen vs winstgevendheid.
Jmho