bart1805 schreef op 30 oktober 2016 23:55:
[...]
Justin, ik quote niet je volledige stuk ivm de leesbaarheid.
Vooralsnog zullen de PND's een cash cow zijn en geen dog. Anders hadden ze er al lang afscheid van genomen. Dat zou het hele beeld over TomTom kunnen doen kantelen, maar die keuze is niet gemaakt. Dus schat ik in dat de cash die wordt gegenereerd nog steeds nodig is. En meer opbrengt dan het afsplitsen van het PND deel van consumer.
Het fundamentele probleem is niet waar de sales zitten, ze kennen inderdaad geen interne sales. Als je geen interne sales kent, dan belast je wel kosten door naar de segmenten.
Het meest cruciale onderdeel van TT zijn de kaarten en de bijbehorende technologie. Het maakt niet uit waar je die in stopt of aan levert. Dat kun je in eigen horloges doen of in die van iemand anders etc. enz.
Met interne en externe kosten, met opex en capex kun je spelen. Daar zit ook binnen IFRS echt wel ruimte.
De reden dat sport niet apart wordt genoemd als 5e segment lijkt me logisch. Dan splits je dat af van consumer en bestaat Consumer eerst en vooral uit PND's.
Het is dus niet zozeer dat ze niet willen laten zien wat de opbrengst is van sport denk ik, maar ze hebben vermoedelijk redenen om de rest van consumer meer in nevelen te hullen. Dat sterkt mij slechts in het vermoeden dat de PND's harder nodig zijn om het bedrijf te laten draaien dan menigeen hier denkt.