shr1234 schreef:
[quote=Hirsch]
Hebben meer posters een dergelijke ervaring?
[/quote]
Bij JR Shipping heb ik de Elan, voorlopig nog altijd rond 20% rendement. Echter, bij Universal Marine heb ik een ander schip die tegenvallende tarieven heeft waardoor dit jaar besloten is geen uitkering te doen.
Tja, als je in de scheepsmarkt belegt, dan zul je ook moeten accepteren dat je met tegenvallende tarieven te maken kunt hebben. Dat is simpelweg een grote onzekerheid. Ik ben er uiteraard ook niet blij mee, maar het hoort er wel bij.
Een ander punt van belang is of contracten in USD of in EUR worden afgesloten, of financieringen in USD or in EUR zijn afgesloten, enz.
In principe moet je naar mijn mening ook dat soort zaken beoordelen voor ergens in te stappen. Dat is niet altijd eenvoudig, want soms moeten schepen nog gebouwd worden en zijn er nog geen contracten afgesloten, waarbij het dan nog openstaat of het een contract in USD of in EUR gaat worden.
Ik heb jaren geleden zeer bewust bepaalde scheeps cv's niet gedaan, omdat het daarvan al bekend was dat het om USD contracten zou gaan en ik van mening was dat de USD zou zakken.
Bij Universal Marine heb ik echter zelf ook de fout gemaakt daar niet in voldoende mate naar te kijken, want het schip waarom het gaat heeft een financiering in EUR en tarieven in USD, precies andersom dan zoals ik dat eigenlijk had willen hebben.
Bedenk dat er alternatieven bestaan, namelijk op de beurs aandelen van dry bulk scheeps bedrijven te kopen met hoge dividenduitkeringen. Echter, de kans is daar toch ook aanwezig dat je uiteindelijk meer geld verliest, dan misschien bij een scheeps cv het geval zou zijn, omdat koersen kunnen fluctueren. Het voordeel is echter weer, dat je ieder moment met een druk op de knop kan in- en uitstappen. Zo heb ik b.v. in het verleden Quintana Maritime gehad, maar die is inmiddels overgenomen.
I.h.a., als je een investering in een of andere business doet, dan loop je risico.