Pitmans schreef op 26 augustus 2012 12:12:
Volg dit forum niet meer zo, daarom misschien een al geposte vraag :
stel dat er onderdelen afgestoten moeten worden (TNT Airways is zeker, mogelijk ook operationele units Benelux en Duitsland). In de huidige markt zal het best een probleem worden daar een goede prijs voor te krijgen, als je ze überhaupt verkocht krijgt.
Is jullie bekend of dan, vanwege waardedaling van de som der delen, ook het UPS-bod verlaagd kan worden ? Als meneer Davis het allemaal zo goed heeft uitgezocht, dan zal hij vast ook een prijs hebben gehangen aan elke operating unit van TNT.
En áls er gewoon geen koper te vinden is, is dat dan een dealbreaker / delayer ?
En nog even terugkomend op de rentediscussie van het begin van deze draad.
Behalve marktwerking lijkt mij dat er nog een effect is dat de noord/zuid renteverhouding dichter bij elkaar brengt als de ECB zich gaat bemeoien met het renteplafond voor zuidelijke landen.
Duitsland is een grote net-contributor van de ECB. Als de ECB risicovolle obligaties gaat opkopen van zuidelijke landen om lage rentes te bereiken, is dat dus ook risicovol voor Duitsland, want kans neemt toe dat er gedefault wordt op geld dat Duitsland in het ECB heeft gestopt. Dan zou logischerwijs dus ook de Duitse rente iets moeten stijgen.
Zelfde geldt dan voor alle net-contributors, ook NL dus.
En zou overigens ook een goed voorbeeld zijn van het solidariteitsbeginsel waar de EU/EC/EEG ooit mede om begonnen is.