*Justin* schreef op 27 september 2018 16:03:
Ik zal mijn visie geven.
Telematics- TomTom heeft bieders ontvangen in het voorjaar en in de zomer een review gedaan van de waarde (in relatie tot de biedingen). De uitkomst is dat TomTom open staat voor een verkoop. Aangezien TomTom geen distressed seller is (TomTom is winstgevend en cash positief) zit TomTom in een goede onderhandelingspositie.
Daarnaast heeft TT de review al gedaan - gebaseerd op een verwachtte dubbelcijferige groei in de komende jaren en deals met leasemaatschappijen in de pijplijn. TomTom kan de huidige omzet en cashflow van Telematics goed gebruiken. Ze staan dus alleen open voor een verkoop indien deze voor een erg hoge prijs is.
Nu weten we dat Verizon een whopping 2,4 miljard USD heeft betaald voor Fleetmatics. TomTom is even groot, heeft meer/betere technologie dan Fleetmatics alleen is wel Europees, wat het wat bewerkelijkere business maakt (niet alleen Engelstalig, maar sales teams in diverse landen). Er zijn meerdere gegadigden en ik zie TomTom de Telematics divisie niet wegdoen voor minder dan 20x de 2020 EBIT = 1 miljard. Dit is twee maal zo weinig (!) als vergelijkbare peer Fleetmatics.
700 miljoen euro lijkt me echt te weinig als je ervan uitgaat dat TomTom is 'verleid' tot het afstoten als gevolg van meerdere biedingen. Anders houdt TomTom liever Telematics zelf. Zeker gezien de cross-sell / synergie mogelijkheden met Automotive, zoals de vorige week bekend gemaakte deal met Daimler.
TomTom Telematics heeft een 38% winstmarge. De kosten van 62% zijn voor een deel interne kosten, zoals kaarten en traffic. TomTom moet een deal sluiten met de nieuwe eigenaar die ervoor zorgt dat TomTom licentie inkomsten blijft krijgen. Mijn idee daarbij is: 25% van de ARPU. Dit is 25% x 13 euro per maand x 800.000 users. Dit komt uit op een licentiedeal van 31,2 miljoen euro per jaar.
ConsumerVan een contact uit de industrie heb ik gehoord dat TomTom de Consumer divisie wilde verkopen. Ze waren in China op zoek. Waar of niet, de opbrengsten lijken me minimaal, want TomTom wil net als in het Telematics voorbeeld wel de kaarten, software en verkeersinformatie (daar waar de marge zit) blijven verkopen. Je zoekt dus eigenlijk iemand die mooie kastjes kan maken die vervolgens de host zijn van TomTom navigatiesoftware, kaarten en traffic. Corinne Vigreux is al weg bij Consumer, ook een teken aan de wand.
De EBITDA marge is 21% en de EBIT marge 20%. Dit betekent dat er redelijk veel kosten binnen Consumer zijn. De winst voor TomTom zit hem er in dat ze dan een deel van de kosten (o.a. personeel) van Consumer kan schrappen, behalve de software ontwikkelaars.
Grosso modo denk ik dat het doel moet zijn om eenderde van de 300 miljoen omzet binnenboord te houden (tegen 80% marge voor content en services) en de overige 200 miljoen voor een symbolisch bedrag af te stoten aan een nieuwe eigenaar, waardoor er ook veel kosten weggenomen worden. Deels doordat personeel en marketing wordt overgenomen en deels door ontslag. Terwijl je wel 100 miljoen resterende C&S omzet x 80% marge binnenboord houdt. TomTom kan hier winstgevender door worden.
Slagroom op de cake zal zijn als TomTom Garmin kan verleiden om niet meer voor kaarten en traffic met HERE zaken te doen maar met TomTom. Zodra TomTom de hardware tak van Consumer verkoopt zijn Garmin en TomTom immers geen concurrenten meer. Ik zie zelfs potentieel voor een mooie barter deal. Garmin heeft eigen PND en horloges productie faciliteiten.
Automotive & LicensingNa de verkoop van Telematics en daarbij opgeteld de cash reserves die TomTom al heeft is er tussen de 1,2 en 1,5 miljard euro op de bank en een mapping business met goede automotive orderboeken. Forget about Google, die zitten nog helemaal niet zo diep in de automotive markt als angsthazen ons willen doen geloven.
TomTom heeft twee mogelijkheden. Ofwel ze verkopen de maps en traffic assets voor een prijs vergelijkbaar aan HERE (2,3 miljard). Enerzijds had HERE meer klanten/omzet in Automotive, waardoor je zou denken dat zij meer waard zijn dan TomTom. Anderzijds heeft TomTom een betere en efficientere mapping technologie (platform) gebouwd, een superieur traffic product en zeer interessante partnerships, zoals rond HD maps voor China via Baidu. Ook heeft TomTom een voorsprong op HD maps coverage. Bovendien betaal je voor TomTom een 'last man standing' premie. Na de verkoop van HERE is TomTom de enige partij die over is.
Ik voorzie echter dat TomTom ervoor kiest om die anderhalf miljard te gaan inzetten voor een echte stevige positie in autonoom rijden. Dit kan ingegeven zijn door het binnenhalen van deals (op dit moment vinden tenders plaats rond HD maps voor level 3 ADAS). Op het moment dat TomTom echt voelt dat ze voet aan de grond heeft rond autonoom rijden (deals sluit) - en kijk eens naar de diverse partnerships - dan durft ze deze stap te wagen.