Leefloon schreef op 25 december 2020 16:55:
[...]
Uitstekende gedachte. Ja en nee, naar mijn beste weten. Nooit toevallig direct naar gevraagd bij een inkoper, vanwege de door mijn gerespecteerde vertrouwelijkheid van zo'n inkoopproces,
In algemene zin is het "ja". X halen, Y betalen even daargelaten. Er wordt immers zeer gecentraliseerd ingekocht, en die inkoop kan gaan om de omverpakking van een omverpakking van een omverpakking van een ...
[i]Size does matter[i]. De grootte de inkooporganisatie, zoals de Superunie, en de grootte van wat zo'n gecentraliseerde inkoop organisatie koopt.
Maar, opnieuw naar mijn beste weten, is het zelden een inkooporganisatie die alle individuele eigen supermarkten en supermarkten van franchisenemers overspoelt met Heineken, "omdat het €0,02725 extra korting per krat opleverde wanneer we er ineens 60.000 inkochten". Dus ook een beetje neen, omdat een supermarktformule niet zomaar risicodragend veel wil inkopen, om daar ook heel weinig mee te verdienen. Of dat een onverkochte winkelvoorraad opeens met spoed van Schiedam naar Vlaardingen moet, omdat het ingekochte in Vlaardingen wel wordt verkocht en in Schiedam toevallig niet.
Terug naar Heineken en Albert Heijn Nederland, verwacht ik dat een eerdere aanbieding meer te maken had met marge- en volumedruk voor Heineken, en was het ook X halen, Y betalen. Dan is het ook de consument die met kwantumkorting wordt gelokt, en niet de uitbater van de supermarkt. Deze tweede aanbieding, met een laagst door mij geziene winkelprijs per krat (of moet in 30 cl versus 33 cl zitten), zal ook te maken hebben, is niet gebonden aan de hoeveelheid die de "eindklant" koopt (X halen, X betalen), kan door een lager dan gebruikelijke prijs wel een heel klein beetje met corona te maken hebben, en past ook bij een jaarwisseling en toch al gebruikelijke bieraanbiedingen:
www.ah.nl/bonus/bier-aanbiedingenBij de eerste keer dus meer aanwijzingen voor de behoefte van (ook) Heineken om snel veel volume te verkopen/dumpen, X halen Y betalen, maar bij deze tweede keer is corona misschien niet meer dan een aanleiding om in plaats van een aktieprijs van €9,99 een keertje voor voor €8,99 te kunnen gaan. De prijs is 2x dezelfde prijs, maar in deze tweede periode zijn er minder aanwijzingen voor dumpen of zelfs prijsbederf.
Net zoals bij verleden keer wordt prijsbederf, €8,99 als normaal wordende verkoopprijs, vermoedelijk tegengaan door volgende week andere bieraanbiedingen te hebben. Dat staat m.i. los van de vraag of er maandagochtend nog 8 of 80 kratten Heineken bij een Albert Heijn in Schiedam staan.
Tenslotte is ook het aantal bieraanbiedingen deze week beperkt, met een beperkte overlap van week tot week. Volgende week geen kratten Heineken meer. Wel het sixpack, deze week €4,49 en volgende week €2,99. Bij de jaarwisseling dus opnieuw Heineken in de aanbieding, maar die week toevallig niet de kratten.
En kwantumkorting of equivalenten, wat beslist bestaat, is dus meer iets voor het overkoepelende niveau dan dat een inkooporganisatie besluit om jouw eigen buurtsupertje, Coop Compact W. Endstra, te overladen met ongewenst veel Heineken. Een voor d ebeurs betere aanwiijzing, voor volume- of margedruk, is het aantal bieraanbieding, de prijzen en X halen, Y betalen. Deze tweede keer lijkt mij alleen sprake van een vergelijkbare bodemprijs, van €8,99.
Volgende week is de bodemprijs nog steeds €8,99 per krat, maar dan moet je overstappen naar Grolsch. En ook dan zal Schiedam niet een Grolschtoren naast een slechts gedeeltelijk verkochte Heinekentoren van de week ervoor willen plaatsen, dus in dat opzicht zullen aantallen niet snel leidend zijn. Kwantumkorting zit meer in het samenwerken, en uiteraard in een verwachting dat een aanbieding gretig genoeg aftrek vindt. Van een structurele, noemenswaardige prijs- en volumedruk lijkt mij ditmaal minder, of hooguit nauwelijks, sprake. Een mooie kans voor de supermarkten, misschien een heel klein beetje geholpen door corona, maar veel meer ook niet. Ik verwacht dat de focus ook al lag op thuisconsumptie, alhoewel het pre-corona lokaal soms heel normaal kan zijn om allemaal naar een café te gaan. Denk maar aan de nieuwjaarsbrand in Volendam. Een soort buurthuisfunctie voor (heel) erg) jong end jong, blijkbaar. Zoiets valt nu weg, maar dan had Heineken theoretisch het bier in winkels juist duurder kunnen maken, wanneer er weinig onvoorziene volumedruk is. Een verondersteld bodemprijs van €8,99 is een overeenkomst, maar daar houden de belangrijke overeenkomsten m.i. wel een beetje op. Geen X halen, Y betalen, en dergelijke.