*Justin* schreef op 3 augustus 2014 15:16:
[...]
Eerst even een vette disclaimer. Niet om mezelf in te dekken, maar om te laten zien dat ik ook maar 1 van de meningen ben en dat ik het ook mis kan hebben. Ook ben ik zoekende naar de juiste strategie.
Ik probeer inderdaad omzet en winst te voorspellen met een rekenmodelletje. Dat model is niet in ijzer gegoten natuurlijk. Zodra de economie verandert, TomTom nieuwe producten lanceert, concurrenten iets nieuws doen dan moet ik het model weer aanpassen. Het is eigenlijk complete waanzin om in de markt van TomTom drie jaar vooruit te kijken, kijk maar eens wat er afgelopen drie jaar is gebeurd. En ontwikkelingen gaan alleen maar sneller.
- 2011 was automotive een hardware tak, nu gaat het om content/services componenten
- 2011 was tomtom druk met aflossen, nu met investeren
- 2011 was Telematics snelgroeiend maar nog klein, nu brengt het ook gewicht in de schaal
- 2011 nog sterk leunend in omzet krimpende PND markt, nu minder afhankelijk van PND en de markt krimpt minder
- 2011 baalde men van vertrek Google, nu is Apple klant en wil men die relatie uitbouwen
Ik vind het nog lastiger om ook een koersdoel te verbinden aan een bepaalde winstprognose. Er zijn namelijk ook allerlei dingen die niks met de fundamenten te maken hebben die invloed hebben op de koers. Denk aan het moment dat Google Waze overnam. Dit had een positieve invloed op de koers van TomTom, omdat het voor speculatie zorgde.
Ik heb een modelletje gemaakt met een schatting van omzet, winst, etc. Ik ben ook bezig met toevoegen van cashflows in komende jaren, is nog niet zo makkelijk.
Afgelopen jaren kromp de omzet van TomTom, maar wisten ze toch aardig cash te creëren. Met afschrijvingen, belastingteruggaven, terugbrengen van voorraden, kostenbesparingen, aflossingen (en dus lagere rentelasten) en andere maatregelen is er zoveel mogelijk cash gegenereerd, ondanks de krimpende omzet. Hierin speelt ook deferred revenue mee, omzet die nog niet wordt geboekt, maar de cash wordt wel ontvangen.
Uiteindelijk is voor de cashflow een groeiende omzet belangrijk. Je kunt niet tot in eeuwigheid cash vrijmaken door het bedrijf te stroomlijnen. De voorraden zijn flink teruggedrongen, en zijn nu al efficiënt. Net moet dus nu uit groei komen en uit de lagere capex als het mapping platform af is.
Dan nu de verwachtingen die ik heb qua winst per aandeel en koers. Dit is echter iets dat continu aanpassing behoeft als er dingen veranderen in producten, concurrenten, macro-economie, etc. etc. Dus hecht er niet teveel waarde aan.
2014 0,31 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 6,5
2015 0,40 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 7-8
2016 0,50 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 8-10
2017 0,70 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 11-14
Dan de strategie. Op basis van bovenstaande wil ik vooral met opties profiteren van stijgingen. Ik wil echter geen kortlopende opties, omdat TomTom volatiel is, en ik niet in een soort tijdnood wil komen om de opties te incasseren danwel door te rollen.
Ook vind ik opties van TomTom duur, daarom overweeg ik om ze ook te gaan schrijven op een hogere strike. Neem als voorbeeld 2014. Mijn verwachte koers is 6,50. Ik verwacht dus ook dat die daar niet ver boven komt. Dan zou ik als de koers stijgt richting 6 euro eventueel de call 6,50 kunnen schrijven, om mijn aankoopkosten met ongeveer 30 cent te verlagen. Ik lever daarbij wel rendement in als de koers boven de 6,50+0,30=6,80 komt. Dat moet dan maar.
Als deze strategie werkt, wil ik dat de komende jaren ook blijven toepassen. Waarbij het dus wel belangrijk is om te blijven toetsen of het rekenmodel klopt. Als het model geen groei meer aangeeft, dan houdt ook het spelen met call opties op. Als ik de strategie wel kan blijven voortzetten, dan kan de koers natuurlijk zwaar naar beneden of naar boven uitschieten om redenen die helemaal niks met de cijfers te maken hebben. Denk aan onrust in de wereld of juist in geval van speculatie, zoals toen Waze werd gekocht door Google. Daar kun je dan omheen traden, bijvoorbeeld met kortlopende trades.