Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

4,140
  • Verschil

    0,000 0,00%
  • Volume

    1.136.464 Gem. (3M) 293K
  • Bied

    4,104  
  • Laat

    4,104  
+ In watchlist

TomTom week 2 augustus - 8augustus

465 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 24 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 augustus 2014 03:11
    Het lijkt erop dat de draconische voorspellingen van Bart1805 zijn achterhaald.

    De afgelopen week werden we weer eens getracteerd op forse koersuitslagen in zuidelijke richting.

    Buiten de dagelijkse bijdragen aan dit forum door posters die afhankelijk van de dagkoers-ontwikkeling van een paar centen up dan wel down van euforisch tot zwaar depressief reageren op die beperkte koersuitslagen constateer ik dat er geen enkele poster meer aanwezig is op dit forum die zich op basis van fundementen negatief wil uitlaten over de toekomstige koersontwikkeling.

    De strijdlustigste renner uit het negatieve kamp tw Bart1805 lijkt nu ook de handdoek te hebben gegooid.

    Ik heb richting @Rabo aangegeven dat ik een koers voor langere tijd onder de 6 euro niet meer voor mogelijk hou.
    De argumenten daarvoor zijn gisteren door Justin perfect verwoord in zijn bijdrage waar Tom2 nu staat met zijn 4 BU's.
    Ik zal aan het einde van deze week reageren in de trant van:
    Ik had het volledig mis met mijn voorspelling dat de koers nooit meer voor langere tijd onder de 6 euro zou belanden danwel;
    De 6 euro is op basis van de fundamenten een stevige bodem om het lopend kwartaal door te stijgen naar 8 euro.

  2. [verwijderd] 2 augustus 2014 13:11

    Ik zie dat bnp paribas vrijdag een hold advies heeft gegeven. Toch is dit positief want de tweede koersdoel verhoging op rij. Je ziet dat vrijwel alle analisten hun koersdoelen verhogen, al hobbelen ze er wel achteraan.

    Bnp paribas van 3,60 naar 4,70 en sinds gisteren 5,50
  3. [verwijderd] 2 augustus 2014 13:21
    ABN AMRO heeft op 29 juli, dus na de cijfers hun kopen advies herhaald, maar ik zie in hun beurstrends alleen het advies van twee 23 juli, dus vlak voor de cijfers. Misschien moeten ze die van 29 nog publiceren.

    ---

    terug naar overzicht
    Kopen
    Koopadvies voor TomTom
    23 juli | 10:30

    Wij verhogen ons advies voor TomTom (€5,62 ? Kopen) van Houden naar Kopen. We hanteren bij dit Kopen-advies een koersdoel van €6,50. TomTom is nog altijd relatief ongeliefd onder beleggers en analisten. Volgens ons is dit echter grotendeels onterecht. Het is naar onze mening dan ook tijd om opnieuw een blik te werpen op TomTom.

    De afname van de PND-verkopen (losse TomTom-kastjes) begint af te vlakken. De invloed van deze verkopen op de totale omzet van de groep neemt echter ook af. Dit betekent volgens ons dat de waarde van TomTom weer zichtbaar kan worden. Qua waardecreatie zal TomTom het moeten hebben van de huidige activa. Tegen het einde van het jaar zal TomTom alles rondom de software-update voor kaarten hebben bijgewerkt. Vanaf dan zal het bedrijf in staat moeten zijn om de vruchten te plukken van deze activa zonder grote extra investeringen te doen. TomTom zal flink kunnen profiteren van onder andere het aanbieden van kaarten, verkeersinformatie en navigatiesoftware. De kosten van het toevoegen van nieuwe klanten aan deze platformen is namelijk minimaal.

    Wij verwachten dan ook dat TomTom zijn winstgevendheid en rendementen significant kan verhogen. De grootste drijfveer van toekomstige winsten zullen volgens ons de telematicatoepassingen zijn. Deze service heeft een enorm groeipotentieel in een markt die momenteel slechts voor 10% bezet is. TomTom heeft in Europa een positie als marktleider in een markt die dankzij schaalvoordelen erg gunstig is voor de grote spelers.

    Wij geloven dat de consumentenactiviteiten onder druk zullen blijven staan dankzij de structurele daling van het aantal PND-verkopen. Op korte termijn kan het bedrijf echter profiteren van het toegenomen consumentenvertrouwen. Daarnaast denken wij dat de nieuwe GPS-producten voor consumenten (voornamelijk het sporthorloge) de druk van de PND-verkopen kunnen compenseren.

    De totale waarde van TomTom wordt in onze optiek dan ook onderschat door de markt. De markt richt zich te veel op het momenteel hoge investeringsniveau en de lage rendementen. Daarentegen wordt er niet gekeken naar het toekomstige winstpotentieel. Als wij alles bij elkaar optellen, komen we uit op een schatting voor de fair value van €6,50 per aandeel. Wij denken dat TomTom die waarde zelf kan creëren, maar dat samenwerkingen en overnames voor een extra boost kunnen zorgen.

    Technische analyses en fundamentele opinies
    De technische analyses en fundamentele opinies zijn exclusief beschikbaar voor klanten van ABN AMRO. Deze informatie kunt u inzien binnen de beveiligde omgeving van Internet Bankieren. U logt daarvoor in met uw identificatiecode of met uw pas en e.dentifier.

  4. bart1805 2 augustus 2014 18:16
    quote:

    martinmartin schreef op 2 augustus 2014 03:11:

    Het lijkt erop dat de draconische voorspellingen van Bart1805 zijn achterhaald.

    De afgelopen week werden we weer eens getracteerd op forse koersuitslagen in zuidelijke richting.

    Buiten de dagelijkse bijdragen aan dit forum door posters die afhankelijk van de dagkoers-ontwikkeling van een paar centen up dan wel down van euforisch tot zwaar depressief reageren op die beperkte koersuitslagen constateer ik dat er geen enkele poster meer aanwezig is op dit forum die zich op basis van fundementen negatief wil uitlaten over de toekomstige koersontwikkeling.

    De strijdlustigste renner uit het negatieve kamp tw Bart1805 lijkt nu ook de handdoek te hebben gegooid.

    Ik heb richting @Rabo aangegeven dat ik een koers voor langere tijd onder de 6 euro niet meer voor mogelijk hou.
    De argumenten daarvoor zijn gisteren door Justin perfect verwoord in zijn bijdrage waar Tom2 nu staat met zijn 4 BU's.
    Ik zal aan het einde van deze week reageren in de trant van:
    Ik had het volledig mis met mijn voorspelling dat de koers nooit meer voor langere tijd onder de 6 euro zou belanden danwel;
    De 6 euro is op basis van de fundamenten een stevige bodem om het lopend kwartaal door te stijgen naar 8 euro
    Mijn draconische voorspellingen? Waar heb je het over. Over mijn opmerking dat ik het knap zou vinden als het ze lukt om in 2016 een stabiel bedrijf te zijn met een omzet van een miljard en een stabiele winst van 100 miljoen? En dat als ik nu iets moet zeggen ik denk dat er in 2016 een bedrijf staat met een omzet van tegen de 1,1 miljard maar met minder dan 100 miljoen netto winst? Hoogstens draconisch tov de luchtkastelen op dit forum die langzaam maar zeker worden afgebroken. Ook je eigen luchtkasteel.
    En fijn dat je blij bent dat er niemand meer op dit forum post die een wat andere blik heeft op het bedrijf dan 99,9 procent van de posters. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dat helpt om niet al te zeer verliefd te worden op het aandeel.
  5. [verwijderd] 2 augustus 2014 19:02
    quote:

    bart1805 schreef op 2 augustus 2014 18:16:

    [...]
    Mijn draconische voorspellingen? Waar heb je het over. Over mijn opmerking dat ik het knap zou vinden als het ze lukt om in 2016 een stabiel bedrijf te zijn met een omzet van een miljard en een stabiele winst van 100 miljoen? En dat als ik nu iets moet zeggen ik denk dat er in 2016 een bedrijf staat met een omzet van tegen de 1,1 miljard maar met minder dan 100 miljoen netto winst? Hoogstens draconisch tov de luchtkastelen op dit forum die langzaam maar zeker worden afgebroken. Ook je eigen luchtkasteel.
    En fijn dat je blij bent dat er niemand meer op dit forum post die een wat andere blik heeft op het bedrijf dan 99,9 procent van de posters. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dat helpt om niet al te zeer verliefd te worden op het aandeel.
    Waar ik het over heb is dat jij degene was die een omzet van 860 mio voorspelde voor 2015.
    Dat jij het was die aangaf dat de brutomarge zou dalen.
    Dat jij het was die aangaf dat maps commodities zijn en met de gratis variant van google voorhanden dat klanten niets zullen betalen voor het gebruik van deze gegevens en Apple al helemaal niet.
    Dat jij het was die aangaf dat de ontwikkelafdeling van tom2 uitblinkt in het niet dan wel veel te laat opleveren van toegezegde innovaties.

    En nu probeer je met een slap verhaaltje over een bedrijf dat "staat" met een omzet van 1.100 miljoen te suggereren dat je wel degelijk toekomstkansen zag voor tom2 op dat moment.

    Ik ben in het geheel niet blij zoals jij aangeeft indien niemand meer zou posten met een andere blik op tom2.
    Die andere blik werd en wordt door mij nog steeds zeer gewaardeerd.

    Voorwaarde daarbij is wel dat daar ook een onderbouwing aan ten grondslag ligt en dat het zuiver blijft.

    Jouw gedeeltelijke draai met de omzet en het niet willen beantwoorden hoe jij aan de maximale winst bij die omzet komt van 100 mio maken op mij geen zuivere indruk.
  6. [verwijderd] 2 augustus 2014 21:12
    quote:

    bart1805 schreef op 2 augustus 2014 18:16:

    [...]
    Mijn draconische voorspellingen? Waar heb je het over.

    Jouw huidige voorspellingen zijn inderdaad niet draconisch. Wat er precies onder aan de streep overblijft bij een fictieve omzetgroei richting 1.100 miljoen, moeten we maar zien. Aangezien de groei deels uit nieuwe fitnessproducten moet komen, zal mogelijk ook de uitgaven aan productontwikkeling en marketing wat omhoog moeten. Of je onder aan de streep dan 100 miljoen overhoudt?? Adjusted denk ik wel, non-adjusted... remains to be seen. Een non-adjusted EPS van 50 cent vind ik echter al prima, als de k/w op een factor 20 blijft. Dan hoor je mij niet klagen.
  7. bart1805 2 augustus 2014 21:32
    quote:

    *Justin* schreef op 2 augustus 2014 21:12:

    [...]

    Jouw huidige voorspellingen zijn inderdaad niet draconisch. Wat er precies onder aan de streep overblijft bij een fictieve omzetgroei richting 1.100 miljoen, moeten we maar zien. Aangezien de groei deels uit nieuwe fitnessproducten moet komen, zal mogelijk ook de uitgaven aan productontwikkeling en marketing wat omhoog moeten. Of je onder aan de streep dan 100 miljoen overhoudt?? Adjusted denk ik wel, non-adjusted... remains to be seen. Een non-adjusted EPS van 50 cent vind ik echter al prima, als de k/w op een factor 20 blijft. Dan hoor je mij niet klagen.
    De voorspellingen van lang geleden over 2014, 2015 en 2016 waren ook niet draconisch. Ze waren veel en veel lager dan hier werd gedacht. Dus wellicht draconisch tov het forumgemiddelde en zeker vergeleken met posters als Martin, exit en inspirator.
    Adjusted zou het inderdaad best kunnen, maar er moet wel een berekening aan ten grondslag liggen, anders is het niet zuiver begrijp ik zojuist. En wat de gevolgen voor de koers zijn? Dat hangt volledig af van hoe de markt de groeikracht en toekomstbestendigheid van TomTom dan ziet.
  8. [verwijderd] 2 augustus 2014 23:48
    quote:

    bart1805 schreef op 2 augustus 2014 21:32:

    [...]
    De voorspellingen van lang geleden over 2014, 2015 en 2016 waren ook niet draconisch. Ze waren veel en veel lager dan hier werd gedacht. Dus wellicht draconisch tov het forumgemiddelde en zeker vergeleken met posters als Martin, exit en inspirator.
    Adjusted zou het inderdaad best kunnen, maar er moet wel een berekening aan ten grondslag liggen, anders is het niet zuiver begrijp ik zojuist. En wat de gevolgen voor de koers zijn? Dat hangt volledig af van hoe de markt de groeikracht en toekomstbestendigheid van TomTom dan ziet.

    Ik bedoelde niet de nadruk te leggen op het woord 'huidige'. Ik bedoelde gewoon dat jouw voorspellingen niet draconisch zijn; maar wilde me niet mengen in de welles-nietes discussie tussen jou en martinmartin over wat er vroeger allemaal voor voorspellingen waren. Omdat ik die niet eens precies meer weet en ze ook niet relevant meer vind. Let by-gones be by-gones.

    Ik weet ook dat er vroeger op dit forum teveel verwachtingen zijn geweest van bijvoorbeeld traffic abonnees. Of door bepaalde mensen over de taxi app. Het gaat er om wat we nu denken over de toekomst. Voorlopig ben ik gewoon tevreden met het feit dat de omzet weer een beetje groeit en de marge groeit, dat het fitness gebeuren aanslaat en Telematics doorgroeit.

    Als TomTom echt een 50 cent winst per aandeel kan bereiken en een waardering heeft met eenzelfde k/w factor als nu, staat denk ik 99% van de mensen hier te juichen op de banken. En dan maar eens verder kijken naar verdere groeikansen. Het zal dan moeten komen uit automotive deals denk ik; uit de vele gesprekken met autofabrikanten die Goddijn zegt nu te voeren.
  9. [verwijderd] 3 augustus 2014 02:39
    Bart is op zijn teentjes getrapt.

    De opmerking, dat ik zijn toekomstvoorspellingen toen als "draconisch" betitel(is uiteraard onzin want wat is er moeilijker en onvoorspelbaarder dan voorspellingen te doen zeker als het de toekomst betreft)brengt hem mede terug op het forum.
    Vroeger speelde hij op dit forum de ideale rol van advocaat van de duivel
    door inbreng van zijn kennis van de materie.
    Minder gelukkig was ik met de arrogante wijze waarop hij gebruik makend van zijn kennis mindere forumleden trachte te schofferen.

    Die arrogante handelwijze, waarbij nooit enig ongelijk werd erkend zie ik nu ook weer terug in zijn reactie om het te doen voorkomen dat hij wel degelijk toekomstmogelijkheden zag voor tom2 in die tijd.

    Justin zegt het juist in de vorige post: Let by-gones be by-gones.(AB)

    Ik kan zeggen dat ik blij(ja nu echt) ben, dat Bart wel degelijk kansen ziet voor tom2 met een omzet voor 2016 van 1.100 mio en een winst van 100 mio.
    Ik hoop dat de onderliggende calculatie want die is er anders kan je het niet kwantificeren op tafel komt.
    En ik hoop oprecht dat je in het vervolg mee blijft doen in de discussie want er is ontegenzeglijk behoefte aan iemand die de verwachtingen tempert en ik vind dat @Justin die rol niet past alhoewel hij die nu met verve probeert te spelen.

    In mijn optiek is Justin degene die overall de meeste kennis openbaart mbt tom2 en daar tekstueel uiterst positief over is.
    Waarschijnlijk geschrokken van het ook door hem pijnlijk missen van voorspellingen ten tijde van euforie over de toekomstige omzetten van automotive is hij nu overdreven voorzichtig geworden.

    Zijn verhaal: verdubbeling telematics in 3 jaar, doorbraak in fitness met nieuwe introducties in dit segment, omzet automotive in 2015 50 mio erbij door de reeds afgesloten deal met PSA en op basis van het record aantal offertes komt daar nog het nodige bij en niet te vergeten de kostenreductie in OPEX door over te gaan op 1 platform zien we in het geheel niet terug in zijn huidige projectieplaatje van 2016.

    Het zou ideaal zijn als jij Bart jouw oude zeer gewaardeerde rol weer op je neemt door het worse-case scenario te benadrukken omdat we dan ook kennis kunnen nemen van het bestcase-scenario van Justin waar we in 2016 staan door datgene wat hij zegt ook te vertalen in cijfers.




  10. [verwijderd] 3 augustus 2014 12:01
    quote:

    martinmartin schreef op 3 augustus 2014 02:39:

    Het zou ideaal zijn als jij Bart jouw oude zeer gewaardeerde rol weer op je neemt door het worse-case scenario te benadrukken omdat we dan ook kennis kunnen nemen van het bestcase-scenario van Justin waar we in 2016 staan door datgene wat hij zegt ook te vertalen in cijfers.


    Dus je mist eigenlijk niet Bart, maar de 'oude' Justin die tegen hem in ging. ;-)

    Ik spreek gewoon mijn verwachtingen uit. Sommigen vinden dit te voorzichtig en andere weer te positief. In ieder geval zat ik bij de laatste kwartaalcijfers zowat tot op de cent goed met mijn voorspelling (ok, was ook niet zo moeilijk).

    Ik ben erg positief over de marktpositie die TomTom weet te verkrijgen binnen automotive divisie en in telematics. Ik ben alleen wat voorzichtig in de berekening in hoeveel extra euro's zich dat vertaalt. Dat heb ik de laatste tijd wel geleerd.

    Ik hoop heel erg dat het PSA contract van volgend jaar een contract is dat wel echt substantieel gaat bijdragen aan de automotive omzet. Dan krijgen we nog een aantal mooie jaren.
  11. [verwijderd] 3 augustus 2014 13:07
    quote:

    *Justin* schreef op 3 augustus 2014 12:01:

    Ik hoop heel erg dat het PSA contract van volgend jaar een contract is dat wel echt substantieel gaat bijdragen aan de automotive omzet. Dan krijgen we nog een aantal mooie jaren.
    Ik ga er van uit dat het contract dat op dit moment wordt klaargestoomd voor VAG na jaren van om de hete brij heendraaien, veel boeiender gaat zijn. Zeker als je daar nog overheen kijkt naar de andere contracten in de pijplijn n.a.v. the record number of quotations in H1. Ik vind zelf veeeeeeel meer geld vanaf 2016 veel boeiender dan wat extra omzet vanaf 2015.

    De echte lancering van de Bridge-kastjes door TTT staat nu wel heel kort voor de deur. In mijn ogen kan het niet anders zijn dan dat die dingen ontwikkeld zijn in samenwerking met een heel grote launching-partner, vermoedelijk in de pakketdistributie of de verhuur of beiden.

    En dan nog blijf ik van mening dat de assetwaarde de essentie is bij TomTom, met -toegegeven- een zeer onzeker realisatiemoment. De Stradivarius zit vooralsnog in de kist en er lijkt nog geen veiling gepland. Maar een "onderhandse transactie" blijft denkbaar.
  12. [verwijderd] 3 augustus 2014 13:26
    quote:

    xynix schreef op 3 augustus 2014 13:07:

    [...]

    [...] boeiender dan wat extra omzet vanaf 2015.

    Het PSA contract zou weleens net zo belangrijk kunnen zijn als het huidige Renault contract, wat het grootste contract is dat TomTom op dit moment in automotive heeft. PSA is de derde autobouwer van Europa. En zij gaan zowel maps, traffic en routesoftware gebruik maken. In tegenstelling tot bijv. Toyota en Mercedes, die alleen traffic gebruiken in een paar modellen.
  13. [verwijderd] 3 augustus 2014 15:16
    quote:

    Calassan schreef op 3 augustus 2014 12:36:

    Justin wat Is volgend jouw de verwachte k/w voor tt in 2016
    Eerst even een vette disclaimer. Niet om mezelf in te dekken, maar om te laten zien dat ik ook maar 1 van de meningen ben en dat ik het ook mis kan hebben. Ook ben ik zoekende naar de juiste strategie.

    Ik probeer inderdaad omzet en winst te voorspellen met een rekenmodelletje. Dat model is niet in ijzer gegoten natuurlijk. Zodra de economie verandert, TomTom nieuwe producten lanceert, concurrenten iets nieuws doen dan moet ik het model weer aanpassen. Het is eigenlijk complete waanzin om in de markt van TomTom drie jaar vooruit te kijken, kijk maar eens wat er afgelopen drie jaar is gebeurd. En ontwikkelingen gaan alleen maar sneller.

    - 2011 was automotive een hardware tak, nu gaat het om content/services componenten
    - 2011 was tomtom druk met aflossen, nu met investeren
    - 2011 was Telematics snelgroeiend maar nog klein, nu brengt het ook gewicht in de schaal
    - 2011 nog sterk leunend in omzet krimpende PND markt, nu minder afhankelijk van PND en de markt krimpt minder
    - 2011 baalde men van vertrek Google, nu is Apple klant en wil men die relatie uitbouwen

    Ik vind het nog lastiger om ook een koersdoel te verbinden aan een bepaalde winstprognose. Er zijn namelijk ook allerlei dingen die niks met de fundamenten te maken hebben die invloed hebben op de koers. Denk aan het moment dat Google Waze overnam. Dit had een positieve invloed op de koers van TomTom, omdat het voor speculatie zorgde.

    Ik heb een modelletje gemaakt met een schatting van omzet, winst, etc. Ik ben ook bezig met toevoegen van cashflows in komende jaren, is nog niet zo makkelijk.

    Afgelopen jaren kromp de omzet van TomTom, maar wisten ze toch aardig cash te creëren. Met afschrijvingen, belastingteruggaven, terugbrengen van voorraden, kostenbesparingen, aflossingen (en dus lagere rentelasten) en andere maatregelen is er zoveel mogelijk cash gegenereerd, ondanks de krimpende omzet. Hierin speelt ook deferred revenue mee, omzet die nog niet wordt geboekt, maar de cash wordt wel ontvangen.

    Uiteindelijk is voor de cashflow een groeiende omzet belangrijk. Je kunt niet tot in eeuwigheid cash vrijmaken door het bedrijf te stroomlijnen. De voorraden zijn flink teruggedrongen, en zijn nu al efficiënt. Net moet dus nu uit groei komen en uit de lagere capex als het mapping platform af is.

    Dan nu de verwachtingen die ik heb qua winst per aandeel en koers. Dit is echter iets dat continu aanpassing behoeft als er dingen veranderen in producten, concurrenten, macro-economie, etc. etc. Dus hecht er niet teveel waarde aan.

    2014 0,31 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 6,5
    2015 0,40 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 7-8
    2016 0,50 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 8-10
    2017 0,70 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 11-14

    Dan de strategie. Op basis van bovenstaande wil ik vooral met opties profiteren van stijgingen. Ik wil echter geen kortlopende opties, omdat TomTom volatiel is, en ik niet in een soort tijdnood wil komen om de opties te incasseren danwel door te rollen.

    Ook vind ik opties van TomTom duur, daarom overweeg ik om ze ook te gaan schrijven op een hogere strike. Neem als voorbeeld 2014. Mijn verwachte koers is 6,50. Ik verwacht dus ook dat die daar niet ver boven komt. Dan zou ik als de koers stijgt richting 6 euro eventueel de call 6,50 kunnen schrijven, om mijn aankoopkosten met ongeveer 30 cent te verlagen. Ik lever daarbij wel rendement in als de koers boven de 6,50+0,30=6,80 komt. Dat moet dan maar.

    Als deze strategie werkt, wil ik dat de komende jaren ook blijven toepassen. Waarbij het dus wel belangrijk is om te blijven toetsen of het rekenmodel klopt. Als het model geen groei meer aangeeft, dan houdt ook het spelen met call opties op. Als ik de strategie wel kan blijven voortzetten, dan kan de koers natuurlijk zwaar naar beneden of naar boven uitschieten om redenen die helemaal niks met de cijfers te maken hebben. Denk aan onrust in de wereld of juist in geval van speculatie, zoals toen Waze werd gekocht door Google. Daar kun je dan omheen traden, bijvoorbeeld met kortlopende trades.
  14. [verwijderd] 3 augustus 2014 15:41
    In aanvulling op bovenstaande. Ik wil ook gaan werken met strakkere vooraf bepaalde rendementsdoelstellingen. Dus als een vooraf bepaald doel binnen een vooraf bepaalde termijn bereikt is, gewoon cash gaan. Mochten koersen dan verder stijgen, tevreden zijn met behaalde rendement en rustig een nieuwe strategie bedenken met een vooraf bepaalde instapkoers en daarbij ook geduld hebben.
  15. forum rang 4 Moneyball 3 augustus 2014 16:00
    quote:

    *Justin* schreef op 3 augustus 2014 15:16:

    [...]

    Eerst even een vette disclaimer. Niet om mezelf in te dekken, maar om te laten zien dat ik ook maar 1 van de meningen ben en dat ik het ook mis kan hebben. Ook ben ik zoekende naar de juiste strategie.

    Ik probeer inderdaad omzet en winst te voorspellen met een rekenmodelletje. Dat model is niet in ijzer gegoten natuurlijk. Zodra de economie verandert, TomTom nieuwe producten lanceert, concurrenten iets nieuws doen dan moet ik het model weer aanpassen. Het is eigenlijk complete waanzin om in de markt van TomTom drie jaar vooruit te kijken, kijk maar eens wat er afgelopen drie jaar is gebeurd. En ontwikkelingen gaan alleen maar sneller.

    - 2011 was automotive een hardware tak, nu gaat het om content/services componenten
    - 2011 was tomtom druk met aflossen, nu met investeren
    - 2011 was Telematics snelgroeiend maar nog klein, nu brengt het ook gewicht in de schaal
    - 2011 nog sterk leunend in omzet krimpende PND markt, nu minder afhankelijk van PND en de markt krimpt minder
    - 2011 baalde men van vertrek Google, nu is Apple klant en wil men die relatie uitbouwen

    Ik vind het nog lastiger om ook een koersdoel te verbinden aan een bepaalde winstprognose. Er zijn namelijk ook allerlei dingen die niks met de fundamenten te maken hebben die invloed hebben op de koers. Denk aan het moment dat Google Waze overnam. Dit had een positieve invloed op de koers van TomTom, omdat het voor speculatie zorgde.

    Ik heb een modelletje gemaakt met een schatting van omzet, winst, etc. Ik ben ook bezig met toevoegen van cashflows in komende jaren, is nog niet zo makkelijk.

    Afgelopen jaren kromp de omzet van TomTom, maar wisten ze toch aardig cash te creëren. Met afschrijvingen, belastingteruggaven, terugbrengen van voorraden, kostenbesparingen, aflossingen (en dus lagere rentelasten) en andere maatregelen is er zoveel mogelijk cash gegenereerd, ondanks de krimpende omzet. Hierin speelt ook deferred revenue mee, omzet die nog niet wordt geboekt, maar de cash wordt wel ontvangen.

    Uiteindelijk is voor de cashflow een groeiende omzet belangrijk. Je kunt niet tot in eeuwigheid cash vrijmaken door het bedrijf te stroomlijnen. De voorraden zijn flink teruggedrongen, en zijn nu al efficiënt. Net moet dus nu uit groei komen en uit de lagere capex als het mapping platform af is.

    Dan nu de verwachtingen die ik heb qua winst per aandeel en koers. Dit is echter iets dat continu aanpassing behoeft als er dingen veranderen in producten, concurrenten, macro-economie, etc. etc. Dus hecht er niet teveel waarde aan.

    2014 0,31 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 6,5
    2015 0,40 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 7-8
    2016 0,50 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 8-10
    2017 0,70 EUR EPS adj. -> koers eindejaar 11-14

    Dan de strategie. Op basis van bovenstaande wil ik vooral met opties profiteren van stijgingen. Ik wil echter geen kortlopende opties, omdat TomTom volatiel is, en ik niet in een soort tijdnood wil komen om de opties te incasseren danwel door te rollen.

    Ook vind ik opties van TomTom duur, daarom overweeg ik om ze ook te gaan schrijven op een hogere strike. Neem als voorbeeld 2014. Mijn verwachte koers is 6,50. Ik verwacht dus ook dat die daar niet ver boven komt. Dan zou ik als de koers stijgt richting 6 euro eventueel de call 6,50 kunnen schrijven, om mijn aankoopkosten met ongeveer 30 cent te verlagen. Ik lever daarbij wel rendement in als de koers boven de 6,50+0,30=6,80 komt. Dat moet dan maar.

    Als deze strategie werkt, wil ik dat de komende jaren ook blijven toepassen. Waarbij het dus wel belangrijk is om te blijven toetsen of het rekenmodel klopt. Als het model geen groei meer aangeeft, dan houdt ook het spelen met call opties op. Als ik de strategie wel kan blijven voortzetten, dan kan de koers natuurlijk zwaar naar beneden of naar boven uitschieten om redenen die helemaal niks met de cijfers te maken hebben. Denk aan onrust in de wereld of juist in geval van speculatie, zoals toen Waze werd gekocht door Google. Daar kun je dan omheen traden, bijvoorbeeld met kortlopende trades.
    Mag ik uit je voornemen calls te gaan schrijven opmaken dat je een (gedeeltelijke) overname of IPO van onderdelen onwaarschijnlijk acht in 2014/15?
  16. [verwijderd] 3 augustus 2014 16:25
    quote:

    Moneyball schreef op 3 augustus 2014 16:00:

    [...]

    Mag ik uit je voornemen calls te gaan schrijven opmaken dat je een (gedeeltelijke) overname of IPO van onderdelen onwaarschijnlijk acht in 2014/15?
    Dit is ook iets waar ik over heb nagedacht, en ik ben daar niet zeker van.

    Ik denk dat ik de call dec 14 6,50 ga schrijven als de koers nog eens oploopt richting 6. Daarin zit inderdaad een risico dat ik rendement misloop mocht er net de komende maanden een (gedeeltelijke) overname of IPO komen. Dat zou wel erg jammer zijn, maar ook wel toeval als dat net in die vrij korte tijdspanne gebeurt.

    Voor 2015 ben ik er nog niet uit. Het is niet iets dat je niet moet uitsluiten. Tegelijkertijd zorgt het schrijven er wel voor dat je eigenlijk bijna geen tijdwaarde meer betaalt. Zie bijvoorbeeld nu de call dec. 5,00 en dec 6,50. Als je de call 5,00 koopt en 6,50 schrijft kost je dat ongeveer 50 cent, en de koers staat nu op 5,50.
  17. [verwijderd] 3 augustus 2014 17:39
    Terechte vraag van Moneyball. Lijkt me super balen als je jaren zit te wachten en dat je net calls hebt geschreven als "HET" gebeurt. Ik heb dat ooit meegemaakt met ABNAmro-aandelen van mijn ouders. Dat voelde knap "klote". En zoals ik al tijden aangeef: juist de assetwaarde maakt TomTom zo interessant.

    Heb je al eens gedacht over de mogelijkheid om wat extra rendement te genereren door NU dec Puts te schrijven, naast je bestaande aandelen? Want laten we eerlijk zijn: hoe groot is de kans dat ze nu nog verder gaan doordrukken en dat die puts niet tussentijds te sluiten zijn? Als je 6,50 puts schrijft heb je ook nog een reële kans dat ze OTM eindigen. Daar kan die miezerige call premie niet tegenop.

    Ik heb zelf in ieder geval gezorgd dat mijn "kansen naar boven" nog volop intact zijn, naast wat "premiemelken". Het zou niet de eerste keer zijn dat zo'n geforceerde dump als van afgelopen week het voorspel tot "het nieuws" vormt (OCE, Crucell, die kantoorartikelen-toko met een X in de naam, recent de Pharming bluf, enz. enz.). Nog net ff wat particuliertjes uit het fonds bluffen. Of geloof je niet in dat soort "spelletjes"?
465 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 24 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beleggen.nl

Al abonnee? Log in